Praktijk voor wel-zijn en ontwikkeling

Het Land van Zijn is een plek van thuiskomen,
om helemaal te ontspannen in wie je bent,
en opnieuw sterker in de wereld te staan.



 

Burn-out treft steeds
meer mensen...

Doorbreek de
negatieve spiraal
en laat je begeleiden
!


Wat is burn-out, hoe ontstaat het en wat is het verloop ?

Burn-out betekent letterlijk opgebrand zijn, geen energie meer hebben.
Na een lange periode van overbelasting, meestal op het werk of in combinatie met privé, is men geestelijk, emotioneel en fysiek uitgeput. Men voelt zich uitgeblust, heeft geen zin in het werk, men lacht niet meer, heeft geen plezier. Vaak is er een verminderd zelfvertrouwen of motivatie naar het werk. Men voelt afstand tot het werk, soms komt er cynisme.


Wat zijn de oorzaken van burn-out ?

De oorzaken van burn-out kunnen zowel werk-gerelateerd zijn als persoons-gerelateerd.
Het is duidelijk dat een combinatie van beide factoren het risico op burn-out sterk vergroot.

Werk-gerelateerde oorzaken
• Hoge verplichtingen : grote werkdruk, teveel werk moeten verzetten.
• Grote tijdsdruk, dwingende deadlines.
• Hoge verwachtingen van de baas, klant,... Conflicterende verwachtingen bvb werk vs privé 
• Emotioneel belastend werk. Confrontatie met groot lijden en agressie, angst voor faillissement, ... 
• Weinig mogelijkheid om zelf zijn werk te organiseren, opgelegde tijdsindeling 

Persoons-gerelateerde oorzaken
• Groot verantwoordelijkheidsgevoel
• Perfectionistisch, het zo goed mogelijk willen doen, en de angst om fouten te maken.
• Gedreven, continu uitstekende resultaten willen neerzetten
• Grote zorg voor anderen, betrokken, moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen


Hoe evolueert een burn-out ?


Een volwassene in normale gezondheid die zich verzorgt, gezond eet en voldoende beweging neemt, heeft veel energie.  

Bij een beginnende burn-out legt de persoon een groter beslag op zichzelf. De persoon verwacht veel van zichzelf, mentaal en fysiek. Er worden grote prestaties geleverd en veel uren geklopt. Er wordt minder tijd genomen om te ontspannen en leuke dingen doen. Het energie-peil gaat naar beneden. Vaak neemt hier het gebruik van koffie of andere stimuli toe om te blijven presteren. Men gaat de eigen behoeften neger en. Hobby’s worden opgegeven. De persoon gaat piekeren. Slaapstoornissen en concentratieproblemen kunnen optreden. Vaak wordt op een onbewust niv eau ontkend dat er een probleem is. Er kunnen conflicten ontstaan met de partner.

Voorkom burn-out in een vroeg stadium ! Het gaat erover de energie terug te laten stijgen en te vermijden dat de energie ver daalt.

Wanneer niets ondernomen wordt, gaat de energie verder bergafwaarts. De cognitieve vermogens verminderen en de spanning stijgt. De persoon krijgt fysiek meer last. Hartkloppingen, hoge bloeddruk, slecht slapen, duizelig, hyperventileren zijn mogelijk. De weerstand wordt minder, dus men wordt vatbaarder voor ziekte. De persoon gaat harder zijn best doen om te blijven presteren. Dat lukt hoe langer hoe minder goed. Daardoor ontstaat soms zelftwijfel en mogelijk ook cynisme. Er komen negatieve gedachten zoals ‘ik kan het niet aan, zie je wel, ik stel niet zoveel voor’. Zo ontstaat een negatieve spiraal die de persoon verder naar beneden trekt. 

Laat je bij burn-out adequaat begeleiden ! Het is niet  realistisch om op eigen kracht (een kracht die door de burn-out grotendeels ondermijnd is) uit die negatieve spiraal te komen. Wanneer de negatieve spiraal verder gaat, ontstaat vaak een leeg gevoel, men voelt zich vervreemd van zichzelf. Er kunnen vlagen komen van pijnlijke emoties, frustratie, zinloosheid, radeloosheid. In dit stadium van zware burn-out kan er een depressie bij komen. Men is moe, zwaarmoedig, men wil enkel slapen. Mogelijk met gedachten aan zelfdoding. De weerstand is zeer laag, men wordt vatbaarder voor ziektes. Dit is een zeer ernstige en levensbedreigende situatie. 


Wat doen ?

Spreek erover ! Doorbreek het taboe, de schaamte of schuldgevoel. Burn-out kan iedereen overkomen, en het gebeurt juist vaak bij heel gedreven mensen.

Herken je bij jezelf de symptomen van stress of van beginnende burn-out, lees de tips op deze pagina en pas ze toe. Mocht dat niet lukken, contacteer me. Ik help jou de tips te vertalen naar jouw leven, zodat jij er wel in slaagt ze toe te passen. Verder kijken we ook  samen naar jouw concrete situatie, mogelijk dat er stappen nodig zijn die ook van toepassing zijn bij de begeleiding van burn-out. 

Zijn de symptomen van burn-out ernstiger, contacteer me zo snel mogelijk. Hoe eerder we het traject opstarten, hoe beter. Laat jezelf niet afglijden tot je energie onder nul zit. Hoe sneller je je laat begeleiden, hoe beter het herstel verloopt. Ga ook meteen bij je huisarts langs. Hij kan je het nodige ziekteverlof voorschrijven, tijd die je absoluut nodig hebt voor herstel. Medicatie is meestal niet nodig. 

Er ís een weg uit burn-out ! Maak een begin met jouw herstel !
Ik heb veel ervaring in het begeleiden van mensen met burn-out. Je leest op deze pagina meer over mijn aanpak.

 

 

2à 3 keer per jaar organiseer ik een info-avond rond burn-out. Volgende info-avond: nog niet opnieuw gepland

Een burn-out
* kan je overwinnen
* is niks om je over te schamen
* en je komt er sterker uit

Doelpubliek
Deze info-avond staat zowel open voor mensen met stress-gerelateerde of burn-out klachten als voor mensen die meer over dit onderwerp te weten willen komen (partner, familie, artsen, preventie-adviseurs, psychologen, ...).

Inhoud
Op deze avond krijg je inzicht in burn-out. Je ontdekt hoe burn-out ontstaat, wat de verschillende stadia van deze ziekte zijn, en hoe je signalen bij jezelf en anderen kan herkennen.
Je ontdekt hoe het gesteld is met je energiepeil en hoe je burn-out voorkomt. Tips op maat.

Verder komen aan bod:

  • een getuigenis over het overwinnen van een zware burn-out
  • omgaan met het gevoel van ‘falen’. Gevoel van falen maakt immers dat veel mensen doorgaan met werken terwijl ze al ziek zijn, waardoor ze nog verder uitgeput geraken.
  • de valkuilen van perfectionisme, gedrevenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Wat veel mensen als kwaliteiten zien, kunnen ook valkuilen zijn. Hoe blijf je uit de valkuil? En hoe zorg je ervoor dat je niet steeds meer te doen hebt met steeds minder tijd voor jezelf?
  • omgaan met (werk)druk, hoe je grenzen voelen en (laten) respecteren; hoe te ontspannen ook als het druk is.

Je krijgt ook info over de behandeling van burn-out.

Praktisch
Deze info-avond gaat door van 19u30-22u00. Prijs: 15,- euro. Inschrijven vooraf bij Marleen Hemmeryckx.

 

 


© Copyright 2018 - Marleen Hemmeryckx Hazeputstraat 6 3210 Lubbeek 0496 59 25 89 marleen@landvanzijn.be - Welkom - Contact