Communicatie weer op de rails

Als je stilstaat bij wat belangrijk is in communicatie, krijg je vanzelf een aantal tips. Toch lukt het niet altijd in de praktijk, en soms loop je vast in communicatie. Hoe krijg je dan de communicatie weer op de rails.

Tijdens een moeilijk lopend gesprek kan je vaak zien hoe slecht de andere luistert. Je verwacht dat hij of zij op een meer open manier naar je kan luisteren. En misschien zelfs… dat hij of zij beter naar de communicatie coaching zou gaan. Dat hij of zij het meer nodig heeft dan jij.
Waarschijnlijk is dat zo. Alleen, in de praktijk werkt het zo niet. Je kan de andere niet dwingen te veranderen.

Welke tip zou jij de ander geven?

Wanneer je in een moeilijke communicatie bent, sta even stil bij welke tip jij de andere zou geven?
Stel je dan voor dat die ander die tip zou toepassen. Hoe zou jij je voelen? Wat zou er veranderen aan hoe jij het gesprek voert?
Probeer je dan eens voor te stellen dat jij op die andere manier het gesprek voert, los van wat de ander doet. Verandert er iets aan de communicatie?   

Vier gouden tips op het moment dat de communicatie spaak loopt

  1. Wanneer de gemoederen hoog oplopen, stop het gesprek. Laat het niet verder escaleren, dat maakt alleen scherpere brokken…
    Zeg dat je het even nodig hebt om alleen te zijn. Stel voor om het gesprek de dag erop, of de volgende keer dat jullie elkaar zien, verder te zetten.
  2. In een gesprek waarin jullie naast elkaar praten, en je zooo graag wil dat de andere nu eens naar jou luistert en jou begrijpt. Ga, hoe moeilijk het ook voor je is, luisteren naar de andere.
    De reden is simpel. Door écht te luisteren, voelt de andere zich gehoord. Dat geeft aan die andere een gevoel van ontspanning en ruimte. Waardoor die zich makkelijker kan openstellen om jou nadien te horen.
    Wanneer het je niet lukt op dat moment te luisteren, doe dan zoals in tip 1. Spreek een time-out af en zet later het gesprek verder.
  3. Luister met alle openheid die je in jou hebt. Zet tijdens het luisteren al jouw ideeën en oordelen opzij. Probeer je in de schoenen van de andere te plaatsen. Probeer te beleven hoe het voor de andere is. Vat af en toe samen om te checken of je de andere goed begrijpt. Dat is fijn voor de andere. En het helpt jullie om elkaar te begrijpen.
  4. Als je iets niet begrijpt, stel één vraag tegelijk. Stel je vraag op een open en niet-suggestieve niet-oordelende manier.
    Niet: ‘waarom was je gisteren weeral te laat?’ en ‘weet je dan niet dat ik ongerust was?’
    Je zou wel kunnen vragen : ‘wat maakte dat je gisteren om middernacht thuiskwam terwijl je gezegd had er om 22u te zijn? ‘wat ging er in je om toen je merkte dat je niet op de beloofde tijd thuis kon zijn?’
    Natuurlijk kan je wel zeggen dat je boos en ongerust was. Wanneer emoties het gesprek echter bepálen, dan kom je al snel in verwijten over en weer.